Ugyanaz az ugyanaz - nem ugyanaz

Gyurcsány idején egy ilyenért már minimum tüntettetek...

Friss topikok

  • Widking: @starace: Mintha ez lenne az egyetlen dolog, mely teljesen a visszájára fordult. A választási ígér... (2010.10.28. 10:19) Hiszti az Alkotmánybíróság ellen
  • Peredhil: @kaszapeti: Ja, a sok rátermett, nagy tapasztalattal, szakmai múlttal, komoly referenciákkal rende... (2010.10.23. 19:07) Orbánközlekedési Vállalat
  • Lámpavas: dr. Csontos Lajos (an.: Tóth Erzsébet) Marjay Gyula (an.: Rátkai Mária) Biró Gyula (an.: Varga Anna) (2010.10.21. 13:19) Országleltár

Linkblog

HTML

Orbánközlekedési Vállalat

2010.10.21. 22:59 | idelle | 3 komment

Forrás: index - Vitézy lesz a Budapesti Közlekedési Központ vezetője & Örülünk, Vincent? blog - FFS: Vitézy Dávid?

Nem kizárt, hogy mégis megegyezik a metrókocsik ügyében a BKV és az Alstom, mondja Tarlós István főpolgármester. A BKV buszvonalait várhatóan kiszervezik, az új üzemeltető hozza az új buszokat. A közlekedési cégből megmaradt üzemegységek várhatóan a Volánbusz és a MÁV elővárosi járataival kiegészülve a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-hez tartoznak majd, amelynek Vitézy Dávid lesz a vezetője. A főváros hamarosan saját tévét és újságot indít. A főpolgármester szerint a Margit híd számlái nem lehetnek titkosak.

Mi lesz az első olyan látható eredmény, amivel a budapestiek az utcán sétálva szembesülhetnek?

Sajnos az a jogszabály csak január 2-án léphet hatályba, ami az aluljárók teljes rendbetételét lehetővé teszi. Amit meg nagyon hamar érzékelhet a főváros, hogy kénytelen leszek-e az előző városvezetés áldásos tevékenysége nyomán néhány hónapra egy csődbiztost hívni vagy sem.

Mi dönti el?

Az ÁSZ-jelentés alapján dől el.

Mikor indul a vizsgálat?

Úgy tudom, hogy a jövő héten. Arra nem adok lehetőséget, hogy az előző városvezetés pénzügyi hagyatékáért mi tartsuk a hátunkat. Most még idejében vagyunk..

Mikorra készül el az ÁSZ a jelentéssel?

Én nem vagyok az ÁSZ dolgozója. Gondolom attól is függ, hogy mit találnak. Szerintem az egész folyamat lejátszódik 2-2 és fél hónap alatt. Azt a liberális kommunikációt nem játsszuk el, hogy lapítunk fél évig, majd a saját ürülékünket az új vezetés fejére öntjük.

A napokban többször egyeztetett Orbán Viktor miniszterelnökkel. Miről volt szó ezeken a tárgyalásokon?

A főváros finanszírozása, a BKV jövője és a 4-es metró az Alstom-üggyel.

Az utóbbinak friss fejleménye, hogy a BKV felmondta az Alstommal kötött metrókocsi-szerződést.

Így van. Ezek után fennáll a veszélye, hogy az Alstom-ügy megállíthatja egy időre a 4-es metró építését.

A BKV közleménye szerint akár további 3-5 évvel csúszhat a beruházás.

Hogy mikor lesz metrónk, most már nem rajtunk múlik. Bármi is történik, meg kell gondolni a döntést. Ha kiírja a főváros az új tendert, felmerülhet, nem okoz-e kárt a kiírással, ha az Alstom elindít egy pert. Ha nem írja ki, akkor meg esetleg a nemzeti vagyon hanyag kezelésének a vádja merülhet fel. Komoly jogászoknak kell áttekinteni a helyzetet.

Egy kártérítési per évekig elhúzódhat.

Ez a probléma. Hogy az esetleges per végét megvárja-e Budapest vagy sem az új tenderrel. De még az se dőlt el, hogy perel-e az Alstom vagy megpróbál mégis megegyezésre jutni.

Az elképzelhető, hogy mégis megegyezik valahogy az Alstom és a főváros?

Úgy mondanám, hogy nem zárható ki. De ebben a kérdésben, tekintve, hogy az állam is részt vesz a finanszírozásban, a kormány nélkül nem fogok dönteni.

A BKV finanszírozásával kapcsolatban is közös lesz a döntés várhatóan. Mit kér a főváros?

Nagy probléma a 80 milliárdos közvetlen banki adósság. De még ennél is nagyobb baj, hogy a cég minden évben alulfinanszírozott, vagyis állami tőkeinjekció nélkül minden évben csődbe menne. A főváros akkor járna jól, ha az állam résztulajdonossá válna, és a BKV kapna egy 100 milliárd forintos tőkeemelést. Ez eltüntetné az adósságállományt és annak az évi 7-8 milliárdos kamatterheit. Most az a legfontosabb, hogy a BKV mihamarabb megkapja az államtól azt a 15 milliárdot, amivel a cég működőképes maradhat idén, de nem akarok folyton a kormányhoz rohangálni.

A százmilliárdos tőkeemelés mikor várható?

Én azt szeretném, hogy már jövőre, de ebben a kormány dönt, és nem biztos, hogy épp száz lesz.

Alakul egy új, a BKV-t is működtető fővárosi cég, ebben állítólag benne lesz a MÁV és a Volánbusz is.

Igen, a Budapesti Közlekedés Központ Zrt. Arról még nincs döntés, hogy a két másik cég benne lesz-e, ha igen, akkor is csak az elővárosi és budapesti járatokkal.

Ki lesz az új cég igazgatója, marad Kocsis István? De hallottam Vitézy Dávid, a VEKE szóvivőjének is a nevét.

A Kocsis Istvánnal kapcsolatos személyi kérdés még nem dőlt el. A közlekedési központot szándékaink szerint Vitézy Dávid fogja vezetni, de erről még a közgyűlésnek szavaznia kell.

És a másik új céget, a Városüzemeltetési Központot?

Várhatóan László György, a Főtáv volt kommunikációs igazgatója. A két nagy zrt. felügyelőbizottságának egy elnöke lesz: Kovács Árpád, az ÁSZ volt vezetője, aki előzetesen elvállalta a felkérést.

Tehát a Közlekedési Központ alá tartozik majd a BKV.

Legalábbis ami megmarad belőle. A buszszolgáltatást ugyanis kiszervezni tervezzük. Ennek a világon semmi köze nincs a cég privatizációjához. A szolgáltatást szerződés alapján végzik majd, amibe beletartozik az is, hogy a BKV buszsofőrjeit foglalkoztatniuk kell. A kiszervezésre azért lesz szükség, mert a buszpark így gyorsan megújítható.

Az új szolgáltató hozza az új buszokat?

Ez a cél. Az egész nem másért történik, hogy ne kelljen azonnal ezer új buszt vásárolni.

A kampány vége felé lehetett hallani arról, hogy saját fővárosi önkormányzati tévét, újságot kíván indítani.

Rogán Antal belvárosi polgármesterrel megbeszéltük az V. kerületi City Tv főváros általi átvételét és a hatósugarának a városhatárig történő kiterjesztését.

Van erre költségbecslés?

Nem tudok róla egyelőre, de költségvetés kell majd. Ha összevetjük a lakosság eddigi fővárosi ügyekről való tájékoztatását azzal, ami ezután várható, ezt arányba állítjuk a bekerülési költséggel, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy egy metróproblémához képest a tévé forrásigénye elhanyagolható.

Mikor indul be az új tévé?

Jövőre valamikor.

És az újság?

Hónapokon belül lesz egy fővárosi újság is. Nem nagyon tudok olyan európai fővárosról, amelynek ne lenne saját lapja és médiuma.

De ez gondolom, ingyenes lenne.

Én inkább azt mondanám, lehet ingyenes is, arra törekszünk, hogy ingyenes legyen.

De ingyenes lap van már Budapesten.

De azok nem kifejezetten a fővárosi önkormányzat tevékenységéről számolnak be, hanem hol híreket, hol bulvárt közölnek. Nem gondolnám, hogy szigorúan az ellenőrzött tényekhez ragaszkodnak, mi pedig egy ilyet szeretnénk.

Mi a véleménye az Index által indított Margit híd-perről?

Mostantól nem lesz szükség arra, hogy bármelyik lap pereket indítson azért, hogy szerződésekhez és kifizetési bizonylatokhoz hozzájusson. Ez igaz a Margit hídra, a metróra, a szennyvíztisztítóra, az útfelújításokra és másra. Ha bárkinek kedve lesz arra, hogy betekintsen a fővárosi beruházások papírjaiba, számláiba, bármikor nyitott ajtókat talál a Városházán per nélkül is.

Csakhogy a Margit híd esetében a számlák a kivitelezőnél vannak a fix, átalányáras kivitelezői szerződés miatt.

A Margit hídnál ez volt a legnagyobb bizonytalanság. Nem volt soha költségvetés, csak költségbecslések voltak. Ezek között a becslések között pedig igen nagy különbségek voltak. A tervezett összköltség előbb lefelé, majd ismét felfelé változott nagyot szűkszavú  magyarázattal. Nem könnyítette a helyzetet, hogy a híd életveszélyes állapotban volt. Egyébként én az átalányáras megállapodások ellen vagyok. Tehát a tételes elszámolás, akármennyire is kényelmetlenebb az adminisztrációja, mindenképpen kívánatosabb, különösen, ha közpénzről van szó. Emberes feladat lesz majd megállapítani a hivatalnak, meg a lebonyolítónak, hogy a hátralevő negyedéves részszámlák kifizetésénél a műszaki alátámasztás megvan-e, és a végzett munka minősége is szempont.

A perben volt egy olyan érve a konzorciumnak, hogy azért nem adja ki a részletes pénzügyi adatokat, mert a szerződés szerint ezt csak a fővárosi önkormányzat hozzájárulása alapján tehetné. Ha kellene, hozzájárulnának-e ehhez?

Itt közpénzekről van szó. A közpénzek felhasználása közügy. Ha az Indexnek arra van gusztusa, hogy a Margit hídról folytatásos beszámolót készítsen, akkor tegye meg. Én biztosan nem fogom ezt megakadályozni. Az én álláspontom egyszerű: közpénzből kötött szerződések és pénzügyi bizonylatok senki részéről nem lehetnek titkosak, akár Margit hídról, akár metróról, akár BKV-ról, vagy másról van épp szó.

* * *

A budapesti közlekedés valódi ura

A VEKE [1] régóta szorgalmazza, hogy szét kell választani a budapesti közlekedésben is a megrendelői és az üzemeltetői feladatokat, ahogy ez egyébként Nyugat-Európa számos nagyvárosában van. A skizofrén állapot már a jelenlegi helyzetben is torzítja az érdekviszonyokat, de ha az eddigieknél is több BKV-n kívüli szolgáltató lép piacra (elsősorban a buszközlekedésben), még fontosabb az elkülönítés.

A VEKE egyik vezetőjének, Vitézy Dávidnak most lehetősége lesz vezérigazgatóként irányítani az új szervezetet. A Budapesti Közlekedési Központ ZRt. (BKK) a tervek szerint megkapja a BKV-tól és a Városházától a közösségi közlekedés tervezésével, szervezésével, a stratégiaalkotással kapcsolatos feladatokat és embereket. De ezen kívül még sok mindent. Ha több operátor van, logikus, hogy a tarifaügyek és a jegyértékesítés se az egyiknél (a BKV-nál), hanem a BKK-nál legyen.

De úgy tudni, nemcsak a közösségi közlekedés irányítása lesz a BKK feladata: ide kerül a forgalomszervezés (közlekedési lámpák, burkolati jelek) és a parkolás, a P+R, a kölcsönkerékpár-hálózat ügye is.

Ha első lépésként nem is, később a BKK átveheti a BKV szakmai irányítását, tulajdonosi jogköreinek némelyikét is.

 

 

 

 

Mindeközben Budapesten... Vitézy Dávidot fogják kinevezni a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. élére.

Az Örülünk, Vincent blog egy emberként esett seggre a láthatóan senkit meg nem lepő hír hallatán. Úgy vagyunk ezzel, mint az egyszeri parasztbácsi a műrepülőbemutatóval: mindenre számítottunk, de hogy az egész a nyakunkba is folyik...

Amikor 2008-ban kiírták a pályázatot a BKV vezérigazgatói posztjára, a pályázati kiírásban az szerepelt, hogy „Elvárás az ötéves vezetői gyakorlat, kétéves vezetői tapasztalat az államigazgatási és/vagy közszolgáltató szektorban, valamint egy idegen nyelv - angol vagy német - tárgyalási szintű ismerete. A pályázáshoz szükség van műszaki-gazdasági egyetemi végzettségre és stratégiai látásmódra. Előnyt jelent a pályázat elbírálásakor a reorganizációban, a vállalati válságkezelésben és krízishelyzetben, sztrájkhelyzetben szerzett tapasztalat.”

Ezen feltételek közül Vitézy Dávid csak a nyelvismerettel rendelkezik (bár lehet, hogy mostanra a diplomát is megszerezte, de ha nem, az se baj), viszont Orbán Viktor pereputtya. Egész pontosan Dávid féltestvére, Vitézy Zsófia – aki tehetsége, szorgalma, valamint más, előttem ismeretlen képességei alapján a Nemzeti Erőforrások Minisztériumának szóvivője lett a kormányváltás után – Orbán Viktor unokatestvére. Vitézy Dávid tehát nem vérrokona Orbánnak, a dinasztikus kormányzásra tett sanda utalásokat ezúton is fapofával visszautasítjuk.

A wikipédia szerint Vitézy Dávid 1985-ben született, tehát van már vagy 25 éves is. Édesapja Vitézy László filmrendező, tévés szakember, édesanyja Dr. Hankiss Ágnes (Erdős Ágnes) fideszes európai parlamenti képviselő, pszichológus, író. Anyai nagyapja Erdős Péter jogász, popmenedzser, egyik apai nagybátyja, Vitézy Tamás üzletember, Magyarország 100 leggazdagabb emberének egyike.

A családról nem mondanék semmit (nem merek), annyi azonban perkockázat nélkül is kijelenthető, hogy Dávid egy ízig-vérig fideszesen beágyazott fiatalember, aki azonban eddigi üstökösként felívelő karrierjét nem gazdag és befolyásos rokonainak köszönheti, hanem annak, hogy az index.hu megfuttatta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nevű hobbyklubot, aminek Vitézy volt a szóvivője. Hogy mikor és mitől kezdett a VEKE, ezen belül Vitézy Dávid a közlekedés-stratégiához, -politikához, -fejlesztéshez, -tervezéshez, valamint a tarifaügyekhez érteni (ezzel foglalkozna a BKK Zrt), azt majd kideríti az utókor, ehhez jelenleg nincs elegendő információ.

Az ismertség megszerzése után már nem volt akadálya annak, hogy a fővárosi Fidesz-frakció őt delegálja a BKV felügyelő bizottságába, ahol – esküszöm – ő volt a legértelmesebb tag. Nem volt nagy kunszt.

Dávid egy értelmes, jó svádájú, nyelveket beszélő, agilis fiatalember, határozott elképzelésekkel, aki Jó Tündér szíves közlése szerint egyenként ismeri az összes  villamost Budapesten. Nem tudom eldönteni, hogy ez képesség vagy fogyatékosság-e; ennél nagyobb baj, hogy el sem tudom képzelni, milyen munkakörben lehetne hasznosítani ezt a tudást. Talán a túravezető a látogatóközpontban?

Vannak cégek (nem a miénk), ahol az ilyenre azt mondják: ifjú titán. (Vö. „Ti tán tudtok kezdeni vele valamit. Dobjátok az izlandi delegáció elé, legalább addig sem tesz kárt a vállalati vagyonban.”)

A BKV akkora szarban van, hogy olyat még nem láttunk. A veszteségei finanszírozhatatlanok, az adóssága mindjárt rádől, az egyik fenntartója csőd szélén, a másik épp megszorításokra készül a közszférában, díjemelésre nincs politikai akarat, az eszközparkja a széthullás végstádiumában, közép- és felső vezetői lezüllöttek, dolgozói demoralizáltak, alulfizetettek, de nagyon szervezettek.

Biztos van ebben az országban két-háromszáz olyan csúcsvezető, aki talpra tudná állítani – nem kétmilliós fizetésért – a céget, de Vitézy Dávid biztosan nincs közöttük.

Vitézy Dávidot egyáltalán nem jegyzik Magyarország cégvezetői között.

Soha életében nem készített üzleti tervet vagy stratégiai tervet, nem hozott milliárdos beruházási döntéseket, nem tárgyalt bankokkal milliárdos hitelek felvételéről vagy átütemezéséről, nem hajtott végre átszervezéseket, nem tárgyalt beszállítókkal, szakszervezetekkel, könyvvizsgálókkal. Kétlem, hogy meg tudna írni egy éves beszámolót, vagy értelmezni a pénzügyi adatokat. A legnagyobb volumenű pénzügyi döntése legfeljebb tízszámjegyű összeg lehetett.

Jobban belegondolva Vitézy egyetlen érdeme – na jó, a másik – hogy a BKV üzleti titkainak kiszivárogtatásával elévülhetetlen érdemeket szerzett a Hagyó-maffia leleplezésében. Ezért akár járhatna is neki valami jobb állami vagy önkormányzati állás, én nem ellenzem.

Nem az a baj vele, hogy fiatal. Ezen lehet segíteni: ő is meg fog öregedeni. Ha visszajön tíz év múlva, mely időt gyakorlati vezetői munkakörben töltött, lehetőleg egy válságágazatban, simán bejuthatna a tízes shortlistre a BKV valamely második szintű vezetői pályázatán, már ha tiszta lapokkal játszanak. Ha az megvan, egy újabb három-öt év és a csúcs közelébe kerülhet. És akkor, talán...

De nem. Olyan bizalmat előlegez most meg neki ez az ország – legalábbis annak miniszterelnöke – ami példa nélkül áll a demokratikus jogállamok történetében.
Nem lesz könnyű felnőni hozzá.

Címkék: tömegközlekedés rokonok orbánviktor milliárdok pénztazsebbe

A bejegyzés trackback címe:

https://samenotsame.blog.hu/api/trackback/id/tr962389873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaszapeti 2010.10.23. 00:20:33

nem biztos hogy hozzá merek szólni, vagy maradunk demokratikus jogállam? ha igen: attól félek nem lesz jobb, vitézy nagyon gyenge fidesz kiskutyaként nyomja, mint kezdetekben rogán majd répássy(hova lett? nem hiányzik) szijjártó(aki még szintén nem nőtt fel a feladathoz)

kaszapeti 2010.10.23. 00:38:55

persze ha rendbe tesznek mindent8mert van mit) és így légyen a nevem kuss. sok hajrá nekik, ezáltal nekünk is

Peredhil 2010.10.23. 19:07:51

@kaszapeti: Ja, a sok rátermett, nagy tapasztalattal, szakmai múlttal, komoly referenciákkal rendelkező szakemberekkel majd rendbe tesznek mindent...
Ugyan kérem...
süti beállítások módosítása